Bureauselectie, kiezen voor een groot of klein bureau?

Thema

“Bureauselectie, kiezen voor een groot of klein bureau?”.

De hoofdstelling

“Opdrachtgevers gebruiken de verkeerde uitgangspunten voor hun bureauselectie”.

Stigma’s, dogma’s en wat olie op het vuur:

  • Als opdrachtgevers zelf niet echt weten wat ze willen of zich willen indekken naar hun eigen organisatie, betalen ze liever (te) veel voor de zekerheid die ze zoeken; de keuze voor een groter bureau met naam.
  • Omvang en vestigingsplaats zijn eigenlijk non-issues.
  • Nederlandse opdrachtgevers gaan terecht in zee met buitenlandse bureaus. Niet omdat dat seksier is, maar ze zijn gewoon beter.
  • De VEA begeleidt opdrachtgevers op de verkeerde manier in hun bureauselectie.
  • Kleine bureaus leveren meer creativiteit voor minder geld.
  • Bij kleine bureaus is continuïteit minder zeker.
  • Grote bureaus zijn strategischer en leveren beter projectmanagement.
  • Voor internationale opdrachten ben je sowieso aangewezen op grote bureaus. Kleine bureaus missen de internationale oriëntatie.
  • Grote bureaus hebben naam, maar zijn eigenlijk te duur, door overhead en historisch hoge reclamesalarissen.
  • Opdrachtgevers zijn steeds vaker projectgeoriënteerd. Lange termijn bureaurelaties zijn minder belangrijk. Het gaat dus steeds minder om continuïteit. Een kans voor kleinere bureaus, bedreiging voor grotere bureaus.
  • De rol van bureaus wordt steeds minder als het gaat om de strategie. Alles wat telt is creativiteit.
  • Klanten zijn beter af bij kleinere bureaus omdat er aandacht is vanuit de top (iedere klant van enige omvang is directie waardig). Na de pitch krijg je bij grote bureaus vaak te maken met het 2e echelon.
  • Nederland heeft nauwelijks nog eigen industrie en internationale spelers. Grotere opdrachtgevers zitten in het buitenland en kiezen daar voor een bureau. In Nederland is in toenemende mate alleen nog ruimte voor wat nationaal georiënteerde bureaus, voor nationaal werk.
  • Groot of klein. Het maakt niet uit. Het gaat om de individuele kracht van de man of vrouw waarmee je te maken hebt.
  • Er is een overaanbod van communicatie- en reclamebureaus. Er zijn veel bureaus verdwenen of ingekrompen, maar die mensen zijn nog wel op de markt, vaak als freelancer. Het is voor opdrachtgevers steeds lastiger om de goede partij te vinden.